Nederlandse Spoorwegen
In opdracht van de Nederlandse Spoorwegen en in samenwerking met ProRail is een Europese Aanbesteding op de markt geplaatst voor het inkopen van een groot LED-display. Het display met een lengte van meer dan 300 meter wordt aan de spoorzijde boven het perron wordt geplaatst. Voordat de trein binnen komt rijden wordt de stoppositie, positie van de deuren van de trein visueel weergegeven.
Bij de deuren wordt detail informatie weergeven zoals eerste klasse, tweede klasse, stilte coupe, rolstoel en fietsingang. Met deze informatie kunnen reizigers tijdig spreiden over de volle breedte van de binnenkomende trein waardoor het in en uitstap proces wordt geoptimaliseerd.
In deze opdracht heb ik bijgedragen aan het opstellen van de technische eisen en de eisen voor het support en onderhoud contract. Voor de ontwikkeling van de software heeft NS een applicatie ontwikkeld waarvoor ik in de realisatie fase de rol van product-owner heb vervuld. In de eind fase van het project heb ik de testmanager ondersteund en de rol van systeem integrator op me genomen om de keten binnen de NS en ProRail organisatie opgeleverd te krijgen.
Taskforce Werelds Netwerk aan Zee
In opdracht van de Gemeente Den Haag, Nederlandse Spoorwegen en HTM voer ik een onderzoek uit naar de verbetering van reisinformatie voor trein, bus, tram, en metro op de stations Den Haag Centraal en Den Haag Hollands Spoor.
Het onderzoek is met name een verkenning naar de haalbaarheid voor de implementatie van een Centraal Reisinformatie bord waarop multimodaal de reisinformatie van trein, tram & bus en randstad rail worden weergegeven. In eerste instantie betreft het onderzoek het vastleggen van de functionele behoefte van alle betrokken partijen om vervolgens een kostenoverzicht op te stellen voor realisatie en exploitatie zodat men in de taskforce (het samenwerkinbsverband) een besluit kan nemen tot realisatie.
Om het advies kracht bij te zetten zijn onafhankelijke bureau’s met kennis over bewegwijzering en ergonomie ingeschakeld.
ProRail
De werkzaamheden werden uitgevoerd in het programma InfoPlus en hadden betrekking op de verbetering van de actuele reisinformatie op stations, het internet en de vervoerders. De eerste opdracht binnen het programma was het maken van een infrastructuur ontwerp waarmee de reisinformatie vanuit centraal gedistribueerd kon worden naar de borden op de stations. In overleg met de opdrachtgever en de leverancier is tot implementatie overgegaan.
De ontwikkeling van de centrale reisinformatie systemen liet op zich wachten. Om alvast de nieuwe reisinformatie displays op het station te kunnen beproeven is besloten om op basis van het oude reisinformatie systeem een convertor te ontwikkelen. Voor dit deelproject heb ik de projectleiding op me genomen voor zowel de software ontwikkeling als de implementatie. Na implementatie van dit systeem heb ik veel overleg gehad met het rijdend personeel rondom Amersfoort om het systeem betrouwbaarder te maken.
Uiteindelijk is het tijdelijke systeem verder ontwikkeld waarmee de landelijke uitrol van borden is gefaciliteerd.
Na uitrol van de borden werden de omroepsystemen geïmplementeerd die randvoorwaardelijk waren voor het in gebruik nemen van de nieuwe reisinformatie systemen. Voor de migratie van oude naar nieuwe omroep heb ik een switch laten ontwikkelen die zelfstandig schakelde tussen de oude en nieuwe omroep. De complexiteit en foutgevoeligheid bij het handmatig omschakelen van meerdere audiolijnen en schakellijnen werd hierdoor aanzienlijk vereenvoudigd.
TPG Post
De werkzaamheden betroffen diverse infraprojecten, van dataverbindingen voor vestigingen tot het plaatsen van een Network Attached Storage op het hoofdkantoor.
Toendertijd beschikte TPG post landelijke over veel kleine bij kantoren die met een ISDN of xDSL gekoppeld moesten worden aan de centrale infrastructuur. Aan de hand van een inventarisatie van locaties en applicaties is een kostenvergelijk gemaakt waarop een keuze gemaakt kon worden voor de te gebruiken verbindingen. Vanwege de nog hoge vast kosten van xDSL is de keuze gemaakt voor ISDN. Voor de optimale kosten diende een aantal applicaties ISDN geschikt gemaakt te worden.
Voor het project Gulden-EURO omwisseling van de Nederlandse bank heb ik meegewerkt aan de risico inventarisatie van de infrastructuur zodat het project voor het omwisselen van de valuta met voldoende beschikbaarheid kon worden uitgevoerd.
